یکی دیگه

یکی از هم جریانی ها

هیچ پدیده ای اخلاقی نیست

در مورد بعضی کلمات باید بیشتر فکر کرد! وقتی دقیق تر فکر میکنی تازه متوجه میشی که چیز زیادی از اون مفهوم نمیدونستی.
انسانیت، میتونید توی یک جمله تعریفش کنید؟ جمله ای بگید تا بشه خوب درکش کرد؟

علت فکر کردن به "انسانیت" را اینجا گفته ام.

با اینکه من هم در این دنیای دیجیتال غرق شدم، از داخل کتابخانه اتاقم فرهنگ معین را برداشتم و به دنبال کلمه انسانیت گشتم. چیزی نبود! پس دست به دامان همان دنیای دیجیتال شدم و معادل هایش را پیدا کردم. آدمیت، آدمی گری و بشریت. چون دوست داشتم دست به کاغذ زده باشم، پس برگشتم پیش دکتر معین و این کلمات که تازه به دست آورده بودم را پیدا کردم. آدمیت و آدمی گری که هیچی برایم نداشت؛ اما بشریت، چند کلمه دیگر به دست داد: انسانیت، مردمی. تکلیف کلمه انسانیت که مشخص بود. پس به دنبال کلمه مردمی گشتم و دو نتیجه پیدا کردم. 1- انسان بودن، انسانیت، بشریت. 2- دارای صفات نیک انسان بودن، مروت.
این بازی برام جذاب شده بود پس رفتم سراغ کلمه بعدی یعنی مروت. نتایجش مردی و مردانگی بود. برای مردانگی، 1-مرد بودن، رجولیت 2- دلیری، شجاعت. و برای مردی، 1- مرد بودن، رجولیت. 2- آراسته به صفات نیک انسانی بودن، جوانمردی. 3- شجاعت، دلیری. 4- قوه باه
حالا که کلمات کلیدی خوبی دست آوردیم، چرا همین روال رو ادامه ندم تا تعاریف دقیق تری پیدا کنم؟
دلیر: 1- دلاور، شجاع، بهادر. 2- بی­باک، گستاخ.
شجاع: 1- دلیر، دلاور؛ ج.شجعان. 2- نوعی از مار باریک.
جوانمرد: 1-کریم، سخی، بخشنده. 2- صاحب همت، فتی.
کریم: 1- بخشنده، با کرم، سخی. 2- درگذرنده از گناه، بخشاینده. 3-از صفات خدای تعالی است.

تا اینجا فکر میکنم راهی برای تعریف انسانیت پیدا کرده باشم؛ انسانیت را می­توان در هر رفتاری که بیانگر خوبی باشد، از جمله بخشندگی دید.

اما باز هم این سوال که خوبی چیست، مشکل ساز میشد و باعث میشد تعریف کاملی نداشته باشیم و نیاز باشه صفات نیک و خوبی رو تعریف کنیم. برای بخشندگی طبق همون راهکار قبل به نتایجی مثل گذشتن از گناه و تقصیر و داد و دهش میرسیم. پس میتونیم بخشندگی رو به عنوان یکی از صفات خوب بررسی کنیم. همین جاست که به تعریف گناه و تقصیر و اشتباه، نیاز پیدا میکنیم.
واقعا برای چه چیزهایی میشود از کلمات اشتباه و گناه و بد استفاده کرد؟
اشتباه: 1- پوشیده شدن، نهفته ماندن. 2-مانند شدن. 3-باز نشناختن، باز ندانستن. 4- سهو، خطا.  (معنی های اول به خاطر ریشه "شبه" معنی شده)
خطا: 1- گناهی غیر عمد. 2- سهو، اشتباه، نادرست.
سهو: 1-فراموش کردن. 2- خطا کردن، خبط کردن. 3- فراموش کردن دای جزئی از نماز است در جای خود. 4- فراموشی 5- لغزش، اشتباه، خبط، خطا.
گناه: 1- جرم، خطا، بزه، اثم. 2- سهو، غلط. 3- جفا، ظلم
جرم: گناه، بزه.
اثم:1- گناه، بزه، ذنب، خطا. 2-کاری که کردن آن ناروا باشد، آنچه که تحرز و اجتناب از آن شرعا و طبعا واجب باشد. 3- می، باده. 4- قمار

پس تا اینجا ساده ترین تعریفی که برای انسانیت پیدا کردیم، این شد که هر جور صفات نیک  مثل بخشندگی که به موجب آن از عملی که شخصی نباید انجام میداده اما انجام داده، گذشت کنیم!
قطعا درست نیست! و مطیئنم کلی خرابکاری کردم تا اینجا!

پس، از یک روش دیگه برای پیدا کردن معنی این کلمه استفاده کردم و در مورد پسوند ئیت گشتم .
با "یت" مصدر صناعی ساخته میشه و کاربردش دادن معنای مخصوص به کلمه است تا تمام خصوصیات مخصوص آن لفظ را داشته باشد. در واقع با اضافه کردن "یت" به انسان، به مصدر صناعی "انسانیت" تبدیل میشه که دلالت بر مجموعه صفات انسان دارد.
فکر میکنم مسیر بهتری برای رسیدن به معنا و مفهوم انسانیت پیدا کردم.
انسانیت به معنای تمام خصوصیاتی است که یک انسان باید داشته باشد تا انسان خطابش کنیم و این خصوصیات، کاملا منحصر به انسان است و در واقع همان تفاوت هایی است که باعث میشود دیگر حیوان خطابش نکنیم.

دوست دارم بعد تر، بیشتر درباره انسانیت بحث کنم و از دیدگاه های فلسفه و روانشناسی، دقیق تر بررسی اش کنم و مفاهیمی مثل مهربانی و هوش و رفتار اجتماعی رو هم  مطرح کنم و در آخر هم به قوانین و حقوق بشر و اینطور مسخره بازی ها برسم!

فعلا فکر میکنم انسانیت یعنی انسان بودن!

نارِن° جی
۲۸ شهریور ۰۹:۵۲

خیلی پست جالبی بود، مخصوصا قسمت گشت و گذار توی فرهنگ لغت :)

بنظر من میشه گفت یه سری حد و مرز همیشه برای انسان وجود داشته، حتی قبل از اینکه لغت ها وجود داشته باشن که بشه اون هارو تعریف کرد، از همون زمان انسان های اولیه یعنی. حتی اگه به داستان ها هم برگردیم، قابیل وقتی هابیل رو کشت میدونست که عمل بدی انجام داده. و بنظرم انسانیت رو اینطوری میشه تو غالب کلمات اورد که یعنی بودن توی اون چهارچوب هایی که همیشه برای بشر بوده و هست، و خود این بشر به طور ذاتی ماهیت درست یا نادرست بودن عمل رو درک میکنه.

پاسخ :

هوم "چهارچوب" و "درست و غلط"
کنار هم تصویر بهتری از این مفهوم میده
ایول
توکــا (:
۱۶ شهریور ۱۳:۰۳

مگه انسانیت هنوز وجود داره ! من بیشتر حس میکنم اون حس تعریفه اس تا انسانیت واقعی

پاسخ :

میگم که...
برای اینکه ببینیم وجود داره یا نه، اول باید درست تعریفش کنیم.
من میگم بله وجود داره اما هنوز درست تعریف درستی ازش نداشتیم و بالطبع انتظار درستی هم ازش نداشتیم.
Sepideh Adliepour
۱۳ شهریور ۰۷:۰۳

اینکه آخرش گفتید که فکر می کنید انسانیت یعنی انسان بود کمی گیجم کرد

چون‌ از طریق ترجمه ی لغوی به این نتیجه رسیدیم انسانیت به این معناست که هر جور صفات نیک  مثل بخشندگی که به موجب آن از عملی که شخصی نباید انجام میداده اما انجام داده، گذشت کنیم! 

اما انسان بودن طبق گفته خودتون شامل تمام صفت های منحصر به فرد انسان میشه که من فکر میکنم اون صفات صرفا هم قرار نیست چیز های خوبی باشن!

 

پاسخ :

من خودم هم گیج شدم نفهمیدم چی شد!
---
ما توی دو حالت بررسی کردیم ها
اول از طریق ترجمه لغت که شد همون که شما هم گفتی.
و اگه دقت کنی از طریق بررسی قواعد ادبی هم بررسی کردیم دیگه... در مورد مصدر صناعی که با کمک پسوند "یت" ساخته میشه.
و همون "یت" کاری میکنه که اون کلمه، ماهیت اون چیز رو تعریف کنه یعنی همون که توی جمله آخرت گفتی... ( منحصر به همون کلمه ینی انسان)
---
دقیقا توی ادامه همین مطلب میخوام بگم که انسانیت لزوما خوب نیست و اصلا انسانیت، فارغ از تعاریف خوب و بد معنی میشه و گاهی اوقات ممکنه انسانیت، برای گروهی خوب و برای گروهی بد باشه.

Haa Med
۱۱ شهریور ۲۲:۵۱

انسان ها اون رفتارهایی که از انسان انتظار میره رو انجام نمیدن.

پاسخ :

هنوز یادش نگرفتن
Haa Med
۱۱ شهریور ۱۱:۰۸

هر طور حساب کنم میبینم دیگه انسانیتی باقی نمونده.

پاسخ :

اینم بستگی به تعریف داره....

- یعنی میخوای بگی دیگه انسان ها انسان نیستن یا اینکه انسان ها اون رفتار هایی که از انسان انتظار میره رو انجام نمیدن؟ (چی ازشون انتظار داری؟)
Amir chaqamirza
۰۹ شهریور ۲۰:۳۳

سلام. سلام.سلام.... .:).

چه مبحث و نکات جالبی!

این انسانیت انسان بودن، عالی بود!

راستی، این جانوری که خوبه، انسان میشه باشه!؟

پاسخ :

سلااااام!
---
دقیقا خواستم درباره همین موضوع هم بگم... که اصلا معیار انسانیت، خوب بودن نیست! حداقل در مورد کلمه اش و معنی اش اینطور نیست.
بلکه داشتن خصوصیات انسانیه. و حالا باید ببینیم چه خصوصیاتی رو صرفا فقط انسان داره و یا حداقل میشه اول و بیشتر از بقیه، به انسان ربطش داد.
soofi ae
۰۷ شهریور ۲۱:۲۴

خیلی خوب بود که معنای هرکلمه رو گفتی وریشه یابی کردی😍

منتظر بقیش هستیم دیگه:*

پاسخ :

چش چش!
جیران کمندی
۰۷ شهریور ۲۰:۵۸

دغدغه من!!

حتما منتظر بقیه ماجرای انسانیت میمونم

پاسخ :

بریم ببینیم چی میشه!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
روان پژوه و بدترین نویسنده این حوالی ام
خاطرات بودنم را مینویسم
هرچه باعث شود بیاندیشم را دوست دارم
yekidie